Eind 1962 waren er van dit type Diesel elektrische locomotieven 42 geleverd aan de NMBS als het type 205. Origineel waren ze allemaal uitgerust met een stoomgenerator om te voorzien in de verwarming van de rijtuigen. Zijn origineel typenummer was 205.040 dat na de nummerwijziging omstreeks 1971 veranderde in 5540. Omdat men enkele van deze Diesellocomotieven in het internationale verkeer wou inzetten waarvan de rijtuigen met een elektrisch verwarming waren uitgerust moest men in een oplossing voorzien. Daartoe bouwde men eerst 6 pakwagens van 14 meter om die men uitrustte met een dieselmotor die een generator aandreef. Men bestudeerde echter een goedkoper alternatief, waarna men de 5540 ontdeed van zijn stoomgenerator en deze op 23 maart 1976 de werkplaats verliet met een ingebouwde generator die de 3000V spanning kon leveren voor het voeden van de elektrische verwarming van de rijtuigen. Ter aanduiding dat deze locomotieven niet meer voorzien waren van een stoomgenerator, maar van een elektrische generator werd er een blauwe band aangebracht. Later werden alle Diesellocomotieven die uitgerust waren met een 3KV generator voorzien van een blauwe livrei met gele banden.
Omstreeks 2003 bracht Märklin deze locomotief uit in HO schaal met de blauwe band.
Ombouw naar een 5-polige stermotor en een mLD/3 decoder.